Thursday, February 4, 2010

Skrip Drama Radio berbentuk Sketsa

Contoh Sketsa 1

Drama: Sketsa

Tajuk: 1M- Hormati Ke jiranan

GRAM MUZIK PENGENALAN
K/B SUASANA DI KEDAI RUNCIT

AH CHAI: Bukan saya tak mahu penuhi kehendak pelanggan macam awak,

RAMU: Tapi kenalah faham. Kedai saya ini di kawasan orangMelayu, semuanya orang Islam yang tak minum arak. Kalau saya jual bererti saya tidak hormati mereka.

RAMU: Itu saya tahu tapi awak jangan lah jual kepada mereka, jual pada orang lain–yang bukan Islam. Tak salah bukan?

AH CHAI: Dari segi undang-undang memanglah tak salah, asalkan ada permit menjual tetapi dari segi moral salah.

RAMU: Alah, awak ini Ah Chai. Terlalu menjaga kepentingan orang lain tetapi tak endahkan keperluan orang macam saya ini.

AH CHAI: (SUARA TINGGI) Tentulah, saya dah tinggal dan berniaga di sini berpuluh-puluh tahun. Saya tak mahu hubungan baik saya dengan orang-orang di sini terjejas kerana memenuhi orang macam awak.

RAMU: Eh, janganlah marah Ah Chai… Saya… Saya cuma beri cadangan sahaja. Kalau awak tak mahu jual, saya boleh pergi tempat lain. Jauh sikit tak apa.

AH CHAI: Bukannya marah, Ramu. Saya cuma nyatakan perkara yang betul. Saya ingat lagi pesan bapa saya waktu saya ambil alih kedai ini. Katanya, kita berniaga bukan mahu untung sahaja tetapi untuk beri perkhidmatan kepada penduduk sekitar. Bila orang sudah terima kita,
sampai bila-bila kita akan hidup senang. Sebab itulah saya tak mahu jual apa yang tidak disukai orang di sini. Itu sahaja.


RAMU: Sekarang saya faham kenapa kedai awak terus maju walau pun ada pasaraya yang dibuka berhampiran. Semuanya kerana hubungan baik awak dengan penduduk sekitar.

AH CHAI: Ha, awak dah nampak pun. Kita menjual barang sekali sahaja tetapi jika kita menjual barang kepada orang yang kita kenali dan hubungan kita baik pula–jualan itu akan berterusan sampai bila-bila.

RAMU: Wah, nampaknya awak bercakap macam orang dari Harvard Business School lah.

AH CHAI: (KETAWA) Tak perlu belajar jauh-jauh sampai ke Harvard… Yang penting kena memerhati dan belajar dari pengalaman orang, Ramu. Ada apa lagi yang saya boleh tolong, Ramu? Saya mahu ke rumah Pak Amin petang ini – mahu hantar barang dan tolong apa yang patut. Dia mahu buat khenduri malam ini.

RAMU: Tak apa… Tak apa… Lain kali saya datang lagi. Saya mahu berbual lagi dengan awak Ah Chai. Mahu tahu lagi rahsia perniagaan…

AH CHAI Boleh:… Boleh… Kita tak boleh lokek ilmu. Saya pergi dulu ya!

GRAM MUZIK PENUTUP


Contoh Sketsa 2:

Drama: Sketsa

Tajuk: 1M – Satu Kampung

GRAM MUZIK PENGENALAN

K/B SUASANADI PERHENTIAN. BUNYI KERETABERHENTI.

PAK MAN: (OFF MIKE) Manalah pulak bas ni, tak nampak bayang pun. Hari dah petang– hendak hujan pula nampakanya. Eh, siapa pula budak India yang bawa kereta kancil ni. Berhenti pula… Tu agaknya hendak tanya arah ke bandarlah tu.

SIVA: (BERTERIAK) Pak Man hendak balik? Marilah saya hantar. Kalau tunggu bas, mesti lama lagi ni.

PAK MAN: (OFF MIKE) Sebut nama aku pula? Siapa pula budak ni...(HAIRAN)Awak kenal aku ke? Anak siapa ni?

SIVA: (KETAWA KECIL) Siapa pula tak kenal, Pak Man? Ini mesti Pak Man dah lupakan saya. Nama saya Siva. Alah, budak yang Pak Man hambat dengan kayu fasal lastik kerbau Pak Man dengan batu dulu – nak Samy yang duduk dekat sekolah tu. Takkan Pak Man tak ingat?

PAK MAN: Ya Allah, kamu rupanya! Aku ingatkan siapa tadi. (KETAWA KECIL)
Pak Man tak berniat hendak pukul kamu waktu tu, Siva. Pak Man takut kerbau tu naik minyak – karang dihambatnya semua orang. Itu yang Pak Man marah tu.


SIVA: Cerita dulu-dulu, Pak Man. Memang patut pun kena hambat – nakal sangat. Tapi Pak Man tak pukul, saya tetap sakit juga.

PAK MAN: Eh, tak kena pukul sakit juga? Pelik tu, Siva.

SIVA: Cerita Pak Man hambat dengan kayu tu sampai ke pengetahuan bapa saya. Apa lagi, petang tu – dia sudah tunggu depan pintu dengan rotan. Kena sebat lapan das. Sakit, Pak Man.

PAK MAN: Bapa kamu tu memang garang dalam hal mendidik anak-anak. Tengoklah, semua anaknya berjaya. Pak Man dengar kamu sudah jadi doktor sekarang. Abang kamu tu, sungguh pun pelajarannya tak tinggi tetapi jadi peniaga. Bertuah bapa kamu tu – ada anak-anak yang
dengar cakap.


SIVA: Bukan bapa seorang, Pak Man. Boleh dikatakan orang kampung lain juga – macam Pak Man, Cikgu Mat, Pak Imam... Semuanya kalau kami buat salah – tegur. Tak kira anak siapa. Macam dalam keluarga besar. Sebab itulah anak-anak kampung kita semuanya berjaya. Jadi
manusia.


PAK MAN: Dalam mendidik anak-anak kena begitu, Siva. Duduk sekampung, usah kira siapa, apa bangsa, apa agama – yang baik kita puji, yang salah kita tegur. Barulah dapat hidup harmoni. Aman satu kampung.

SIVA: Konsep itulah yang pemimpin kita mahukan, Pak Man. Hidup harmoni dalam satu negara – Satu Malaysia. Tak kira apa bangsa, apa agama.

PAK MAN: Kampung kita dah lama buat, Siva. Buktinya – anak-anak kampung yang telah berjaya macam kamulah.

GRAM MUZIK PENUTUP



Contoh Sketsa 3:


Drama : Sketsa
Tajuk : 1M - Melancong ke Melaka

GRAM MUZIK PENGENALAN

K/B BUNYI KENDERAAN, HON DAN ORANG BERJALAN KAKI

ZAINAL: Tak sesia kita melancong ke Melaka ni. Banyak betul tempat bersejarah yang dapat kita tengok. Sungguh pun kita jauh berjalan, tak terasa penat pun.

AIDA: Melaka ini memang banyak keistimewaannya. Tengok sahajalah bangunan yang usianya beratus-ratus tahun ini. Masih lagi kukuh sampai sekarang. Tapi sebenarnya yang menarik minat saya ada di depan mata ini. Ha, cuba lihat…

ZAINAL: Bangunan Masjid Tengkera tu? Memang unik kan. Menaranya ada reka bentuk senibina Cina. Itulah identiti masjid yang unik diMelaka ni. Tak ada di tempat lain di dunia.

AIDA: Bukan masjid itu sahaja, Zainal. Cuba lihat sana. Masjid, tokong Cina dan kuil Hindu dibina berhampiran.

ZAINAL: Hmm… Memang menarik tapi biasalah tu…

AIDA: (MENGELUH) Apa pula biasanya… Luar biasa! Cuba fikir – ada ke kat tempat-tempat lain yang masjid dan rumah ibadat dibina berhampiran? Nampak tak? Kewujudan masjid dan rumah-rumah ibadat ini menunjukkan yang sejak zaman dahulu masyarakat tempat ini hidup bersatu padu. Tak timbul sebarang perbezaan atau perselisihan.

ZAINAL: Betullah! Baru saya perasan. Wah, nampaknya itu melambangkan masyarakat di sini hidup harmoni sejak dahulu lagi. Masing-masing bebas mengamalkan kepercayaan dan pegangan agama.

AIDA: Siapa kata Satu Malaysia baru sahaja hendak bermula? Ini buktinya yang semangat itu sejak wujud sejak dari zaman dahulu lagi.

ZAINAL: Saya setuju dengan awak, Aida. (NADA MENURUN) Orang sekarang patut rasa malu dengan masyarakat dahulu lah kalau begitu.

AIDA: Eh, kenapa pula awak kata begitu, Zainal?
ZAINAL: Yalah, orang dahulu macam di Melaka ini – tak perlu adakan kempen, hendak ingatkan selalu tentang perpaduan, tentang hidup bersatu dan harmoni.

AIDA: Tak salah adakan kempen demi untuk kebaikan, Zainal. Lagi pun kalau tak diwar-warkan, ramai yang leka – tak sedar kepentingan hidup harmoni dan bersatu padu. Eh, jom kita masuk ke dalam Masjid Tengkera – aku hendak ambil gambarlah. Nak jadikan kenangkenangan.
ZAINAL: Mari, mana boleh lepaskan peluang – inilah wajah SatuMalaysia. Kita boleh tunjukkan pada kawan-kawan balik nanti.

GRAM MUZIK PENUTUP

1 comment:

Muhamad Aizie said...

ada contoh skrip drama radio untuk 30 minit tak? kalau ada sent email boleh? saya sedang membuat kajian tentang drama radio . terima kasih !

qijie90@gmail.com